Responsive image
博碩士論文 etd-0521123-121803 詳細資訊
Title page for etd-0521123-121803
論文名稱
Title
優化績效考核制度推動幸福企業之研究-以循環經濟產業之保公司為例
Optimizing the Performance Appraisal System to Promote Happy Enterprises:A Case Study of an Environmental Protection Company in the Circular Economy Industry
系所名稱
Department
畢業學年期
Year, semester
語文別
Language
學位類別
Degree
頁數
Number of pages
56
研究生
Author
指導教授
Advisor
召集委員
Convenor
口試委員
Advisory Committee
口試日期
Date of Exam
2023-04-24
繳交日期
Date of Submission
2023-06-21
關鍵字
Keywords
幸福企業、幸福企業評選指標、優化績效考核制度、永續發展、ESG
Happy Enterprise, Happy Enterprise Evaluation Index, Optimization of Performance Appraisal System, Sustainable Development, ESG
統計
Statistics
本論文已被瀏覽 41 次,被下載 0
The thesis/dissertation has been browsed 41 times, has been downloaded 0 times.
中文摘要
幸福企業之核心,即是企業治理時規劃健全的福利制度,並重視員工在職涯生活中的幸福感,不斷提升和諧的勞資關係,員工期待公司能永續發展成長茁壯且能安心就業,透過優化績效考核制度來提高優秀人才留任意願與提升企業競爭力。因此,本研究的目的在於評估了解個案公司的幸福企業實踐概況與績效考核制度優化與幸福企業實踐的交互作用。
現行的幸福企業評選指標多為客觀指標,因此本研究透過員工會議共同討論幸福企業具有特色,歸納為個案公司專屬的評量指標。研究結果發現,個案公司在透過幸福企業評量指標為員工意見調查核心,使得管理團隊可以有效的掌握團隊經營管理上的重要事項,而企業的所有成員也可以藉此得知企業的發展願景,達到一個正向的永續發展循環,並在透過ESG的17項核心目標評估企業永續經營績效的過程中,可持續落實幸福企業的使命。
Abstract
The core of a happy enterprise is a well-planned welfare system during corporate governance, and emphasizing the happiness of employees in their careers and lives, and continuously improving harmonious labor-management relations. The performance appraisal system is used to improve the willingness of excellent talents to stay and enhance the competitiveness of enterprises. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the interaction between understanding the case company's happy enterprise practice profile and performance appraisal system optimization and happy enterprise practice.
Most of the current happy enterprise evaluation index is objective indicators. Therefore, this study discusses the characteristics of happy companies through staff meetings, and summarizes them as specific index for the case company. The results of the study found that the case company used the happy company evaluation index as the core of employee opinion survey, so that the management team can effectively grasp the important issues in team management, and all members of the company can also use this to know the company's development vision. To achieve a positive sustainable development cycle, and in the process of evaluating the performance of the company's sustainable management through the 17 core objectives of ESG, the mission of a happy company can be continuously implemented.
目次 Table of Contents
論文審定書 i
誌 謝 ii
摘 要 iii
Abstract iv
目 錄 v
圖 次 vii
表 次 ix
第一章 緒論 1
第一節 研究背景與動機 1
第二節 研究目的 3
第三節 研究流程 4
第二章 文獻探討 5
第一節 循環經濟產業 5
第二節 績效考核制度 7
第三節 幸福企業 9
第三章 研究設計 11
第一節 研究架構 11
第二節 企業使命(幸福企業)制定 12
第三節 指標設計 13
第四章 研究結果 17
第一節 個案公司介紹 17
第二節 前期的幸福企業評量表評量 21
第三節 優化績效考核制度推動 24
第四節 幸福企業結合ESG成效分析 27
第五節 後期的幸福企業評量表評量 36
第五章 結論與建議 40
第一節 研究結論 40
第二節 實務意涵 42
第三節 研究限制與未來研究建議 44
參考文獻 45
一、中文 45
二、網路 46
參考文獻 References
一、中文
尹俊莉 (2019)。礦山企業的績效考核與員工的幸福感。現代企業,第07 期。
吳柏毅 (2017)。論發展循環經濟之機會與挑戰。國立清華大學科技管理學院經營管理碩士在職專班未出版之碩士論文。
李明憲 (2020)。幸福企業評選指標與主觀幸福感關係之研究。淡江大學管理科學學系企業經營碩士在職專班未出版之碩士論文。
施采萱 (2019)。循環經濟的經營策略模式。國立暨南國際大學兩岸高階主管經營管理境外碩士在職學位學程未出版之碩士論文。
洪世章 (2016)。創新六策。台北市:聯經出版社。
洪芮玫 (2018)。員工績效考核公平性之知覺對組織承諾之影響-以組識信任為中介變項。國立中央大學人力資源管理研究所未出版之碩士論文。
涂月玲 (2014)。實施績效考核制度對員工工作態度影響之研究-以A公司為研究。國立中興大學高階經理人碩士在職專班未出版之碩士論文。
陳譽 (2019)。績效考評制度在鋼鐵產業的優化過程。國立中興大學高階經理人碩士在職專班未出版之碩士論文。
曾文虹 (2022)。財務績效、公司治理與幸福企業之關聯性研究-以臺灣證券交易所之電子業上市公司為例。國立清華大學科技管理學院公共政策與管理碩士在職專班未出版之碩士論文。
黃育徵 (2017)。循環經濟。台北:天下雜誌。
楊憶君 (2018)。績效考核制度優化研究。逢甲大學經營管理碩士在職學位學程未出版之碩士論文。
蔡弦均 (2017)。探討價值與環保意識對循環經濟平台使用意圖之影響。國立中山大學資訊管理學系未出版之碩士論文。
謝佩伶 (2017)。幸福在哪裡?幸福企業獎之探討。國立中山大學人力資源管理研究所未出版之碩士論文。

二、網路
行政院環保署 (2019)。我國循環經濟發展策略。民111年9月20日,取自:https://www.ey.gov.tw/Page/448DE008087A1971/e1c153bb-9275-4581-b1e9-493b63bb692e
循環台灣基金會 (2022)。台灣為什麼需要循環經濟? 民111年10月3日,取自:https://circular-taiwan.org/2018/07/01/coverage-4/
電子全文 Fulltext
本電子全文僅授權使用者為學術研究之目的,進行個人非營利性質之檢索、閱讀、列印。請遵守中華民國著作權法之相關規定,切勿任意重製、散佈、改作、轉貼、播送,以免觸法。
論文使用權限 Thesis access permission:自定論文開放時間 user define
開放時間 Available:
校內 Campus:開放下載的時間 available 2026-06-21
校外 Off-campus:開放下載的時間 available 2026-06-21

您的 IP(校外) 位址是 3.22.100.180
現在時間是 2024-04-29
論文校外開放下載的時間是 2026-06-21

Your IP address is 3.22.100.180
The current date is 2024-04-29
This thesis will be available to you on 2026-06-21.

紙本論文 Printed copies
紙本論文的公開資訊在102學年度以後相對較為完整。如果需要查詢101學年度以前的紙本論文公開資訊,請聯繫圖資處紙本論文服務櫃台。如有不便之處敬請見諒。
開放時間 available 2026-06-21

QR Code